020 – 679 99 05         Personeel       Contact

Stenenpracticum

Onder het motto: Stones Rock! zij wij (de sectie aardrijkskunde) met de tweede klassen al enige tijd bezig met het onderwerp: Actieve Aarde. Dit is één van mijn favoriete onderwerpen omdat ik dan eindelijk de leerlingen kan vertellen hoe ontzettend fascinerend steentjes zijn. In den beginne zijn ze meestal sceptisch en snappen niets van het feit dat ik mij kan interesseren voor zoiets ordinairs als stenen. Gelach en gejoel volgen meestal op mijn emotioneel relaas over stenen en het verhaal dat stenen vertellen…
Als we met de klassen de onderwerpen platentektoniek, aardbevingen en vulkanen hebben afgerond gaan we met ze naar het practicumlokaal alwaar zij stenen mogen gaan determineren. Dit gaat volledig in tenue met witte jas en bril. Iets wat ik zelf nogal indrukwekkend vind om te zien, al begrijp ik ook dat de mensen op zolder hier wellicht niet meer zo van opkijken.
Wat volgt op het aantrekken van de jassen is een uur lang likken aan stenen, stenen bekijken door een loep, krassen op glas, zoutzuur op kalksteen druppelen, overleggen, vragen stellen, puzzelen en notities maken. Opvallend feit is dat geen enkele leerling zijn/haar snor drukt, iedereen is druk bezig en is vastbesloten om de juiste naam bij de steen te vinden. Walhalla. En als klapper op de vuurpijl: Leerlingen die aan het eind van het practicum officieel komen melden dat steentjes toch écht wel een stuk interessanter zijn dan ze aanvankelijk dachten. Doel bereikt dacht ik zo!
En nu? Nu gaan we dit hoofdstuk afronden met een pittig werkstuk over vulkanen. De kartonnen werkbladen zijn al in huis! #aardrijkskundedoetertoe #stonesrock