020 – 679 99 05       Contact    

Schoolexamens Beeldend

Op donderdag 30 maart werd het examenwerk beeldend tentoongesteld voor ouders en medeleerlingen. Twintig examenleerlingen van 5 havo en twintig van 6 vwo stonden in de A-hal klaar om tijdens de feestelijke opening hun kunstwerken toe te lichten.

Een thema als kapstok
Kunst beeldend in de bovenbouw is verdeeld in tweedimensionaal en driedimensionaal werk. Platte werkvormen en ruimtelijke werkvormen dus. De leerlingen kunnen kiezen uit een aantal thema’s of als ze dat willen zelf een thema voorstellen. Dat thema wordt als een soort kapstok gebruikt om de kunstwerken te maken.

Tweedimensionaal
Bij tweedimensionaal gebruiken we dan drie verschillende technieken, bijvoorbeeld werken met inkt en pen, houten pen en met water verdunde inkt met penseel. Maar ook wordt er verf gebruikt die met een plastic plaatje wordt aangebracht op het papier zodat je een heel andere werkwijze krijgt dan gebruikelijk. En de leerling kiest zelf voor een favoriete techniek of mix van technieken.

Ruimtelijk werken
Bij het ruimtelijk werken is vooral gelet op het feit dat het kunstwerk van alle kanten interessant moet zijn en dus echt als een ruimtelijk beeldhouwwerk over komt. In 6 vwo is er met speksteen gewerkt, in 5 havo met verschillende materialen zoals klei en hout. Er mag niet een al bestaand kunstwerk worden nagemaakt. De bedoeling is dus dat het een origineel werk wordt. Het leukste is als een leerling helemaal zijn eigen beeldende gezicht laat zien en lekker zijn of haar eigen gang gaat. Dat levert de meest interessante resultaten op. En het mooie is dat er zowel klassiek als heel modern gewerkt kan worden. Het biedt daardoor echt heel veel verschillende mogelijkheden.

Zie hieronder een impressie van de kunstwerken.