PASSEND ONDERWIJS
We begeleiden en ondersteunen leerlingen zo goed mogelijk in hun leerproces en persoonlijke ontwikkeling bij ons op school.
Voor leerlingen en ouders zijn de mentoren altijd het eerste aanspreekpunt. De mentoren worden ondersteund door de leerjaarcoördinatoren en de zorgcoördinator.
In school is er de Begeleider Passend Onderwijs (BPO) en we hebben ook contact met externe hulpverlening, zoals het Ouderkindteam (OKT).
Voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften hebben wij binnen school een Trajectvoorziening
Zorgstructuur op school in het kort
Een rustige ruimte met weinig prikkels waar de begeleiding aanwezig is. We bieden hier ook hulp bij het aanleren van leerstrategieën en bij hoogbegaafdheid.
Intern werken wij ook met een pestprotocol.
ZORG
De derdelijnsbegeleiding bestaat uit externe zorgverleners die vanuit externe organisaties specialistische hulp kunnen geven. Wanneer externe problemen van de leerling ook op school een belemmering vormen, wordt de leerling besproken in het intern zorgoverleg. U wordt altijd betrokken in dit proces en er zal dan ook om toestemming worden gevraagd. Het Intern zorgoverleg vormt de spil van de interne en externe ondersteuningszorgstructuur. In dit adviesteam hebben de zorgcoördinator en de leerjaarcoördinatoren overleg. Wanneer het een zorgleerling betreft wordt er soms een MDO georganiseerd waarbij leerplicht, ouder-kindadviseur en soms de jeugdarts worden uitgenodigd.
Externe zorgverleners en instanties waar het GVC mee samenwerkt:
De Ouder en kindadviseur
De jeugdarts
De jeugdverpleegkundige
De leerplichtambtenaar
De Loor Praktijk: kinder- en jeugdpsycholoog
Ouder en Kind Adviseur (OKA)
De ouder- en kindadviseur (OKA) helpt jongeren en gezinnen die problemen hebben met opgroeien en opvoeden. De begeleiding is gericht op het tijdig voorkomen en signaleren van problemen die de voortgang van het leerproces kunnen belemmeren, dit ter voorkoming van schooluitval. De voornaamste taak is het voeren van gesprekken met leerlingen (en hun ouders/verzorgers) die in aanmerking komen voor extra hulp. Het betreft hier een korte hulpverlening gericht op screening en doorverwijzing.
De aanmelding en doorverwijzing vindt plaats via de zorgcoördinator die eerst toestemming aan de ouders vraagt. Ouders en leerlingen kunnen ook op eigen initiatief contact met de OKA opnemen in hun eigen wijk. De OKA maakt deel uit van het Ouder- en Kindteam (OKT). In de uitvoering werkt de OKA samen met de zorgcoördinator, de leerjaarcoördinatoren en de mentoren. Ouders kunnen overigens aangeven dat ze niet willen dat de inhoud van de begeleiding met school gedeeld wordt. In dat geval weet school alleen dat de OKA een kind of een gezin in begeleiding heeft.
De Jeugdarts
De aan de school verbonden jeugdarts van de GGD wordt ingeschakeld bij voorkomende medische en psychiatrische problemen van de leerlingen. Leerlingen kunnen worden opgeroepen wanneer er sprake is van ziekteverzuim van meer dan twee weken, drie verzuimmeldingen binnen twee maanden of zorgwekkende signalen. De jeugdarts maakt deel uit van het Ouder- en Kindteam (OKT). De zorgcoördinator vraagt een consult aan bij de jeugdarts (Mazlmelding). De jeugdarts kan ouders en leerlingen oproepen.
De jeugdverpleegkundige
De jeugdverpleegkundige van de GGD neemt jaarlijks in alle tweede en vierde klassen een vragenlijst af gericht op het sociaal-emotioneel welbevinden van de leerling “Jij en je gezondheid”. Er worden vragen gesteld over lichamelijke en psychosomatische klachten en over sociale en emotionele aspecten. De verpleegkundige heeft een gesprek met iedere leerling waarin de gezondheid en het welbevinden van de leerling wordt besproken. Ouders wordt van tevoren gevraagd om toestemming middels een brief die naar huis gestuurd wordt. Leerlingen kunnen ook zelf een beroep doen op de schoolarts of schoolverpleegkundige. Bij gesignaleerde problemen of bijzonderheden krijgen ouders bericht. Ook de jeugdverpleegkundige maakt deel uit van het Ouder- en Kindteam (OKT).
De leerplichtambtenaar
De leerplichtambtenaar wordt door de leerjaarcoördinatoren, verzuimcoördinator of zorgcoördinator op de hoogte gebracht wanneer er sprake is van ongeoorloofd verzuim of zorgwekkende afwezigheid van een leerling. De school heeft ook de wettelijke verplichting om dit te doen.
• De leerplichtambtenaar zal indien nodig de jeugdarts en/of de ouder -en kindadviseur inschakelen.
• De leerplichtambtenaar neemt contact op met ouders en leerlingen bij luxe- signaal en beginnend verzuim o.a. bij vaak te laat komen.
• De leerplichtambtenaar heeft geregeld overleg met de verzuimcoördinator en een keer in de vier weken een overleg met de zorgcoördinator over zorgelijk verzuim.
• De leerplichtambtenaar neemt een gemotiveerde beslissing bij aanvragen van meer dan 10 dagen verlof.
De Loor Praktijk: kinder- en jeugdpsycholoog
Wij werken samen met de De Loor praktijk en zullen hiernaar doorverwijzen wanneer wij dat nodig achten.