PASSEND ONDERWIJS
We willen leerlingen zo goed mogelijk ondersteunen en begeleiden in hun leerproces en persoonlijke ontwikkeling bij ons op school. Hoe we dat doen wordt uitgebreid beschreven in ons School Ondersteuningsplan (SOP).
Zorgstructuur op school in het kort
Mentoren zijn het eerste aanspreekpunt voor de leerling. Zij worden ondersteund door de leerjaarcoördinatoren. Wanneer meer begeleiding of ondersteuning gewenst is, dan bespreekt de leerjaarcoördinator dit met de zorgcoördinator. Samen kijken zij naar de hulpvraag en de meest passende begeleiding daarin. Dat kan gaan om een intensievere interne begeleiding vanuit school door de Begeleider Passend Onderwijs (BPO), of het inschakelen van externe hulp, bijvoorbeeld het Ouderkindteam (OKT) vanuit de Jeugdgezondheidszorg of een zorginstantie zoals Levvel.
Intern werken wij ook met een pestprotocol en bieden we hulp bij plannen, organiseren en het aanleren van leerstrategieën.
Oudersteunpunt (OCO)
Wilt u liever onafhankelijke informatie of advies? Neem dan contact op met het Oudersteunpunt Passend Onderwijs Amsterdam-Diemen (OCO). Medewerkers van het Oudersteunpunt denken graag met u mee over de ondersteuningsmogelijkheden, het kiezen van de juiste school voor uw kind of lastige situaties op school. U kunt hen bereiken via email info@oudersteunpunt020.nl, per telefoon 020-3306320 of via whatsapp: 06-16004600.
ZORG
De derdelijnsbegeleiding bestaat uit externe zorgverleners die vanuit externe organisaties specialistische hulp kunnen geven of vanuit hun functie kunnen doorverwijzen naar externe instanties. Wanneer externe problemen van leerling ook op school een belemmering vormen, wordt de leerling besproken in het intern zorgoverleg. U wordt altijd betrokken in dit proces en er zal dan ook om toestemming worden gevraagd. Het Intern zorgoverleg vormt de spil van de interne en externe ondersteuningszorgstructuur. In dit adviesteam hebben de zorgcoördinator en de leerjaarcoördinatoren overleg. Wanneer het een zorgleerling betreft wordt een een MDO georganiseerd waarbij leerplicht , ouder-kindadviseur en soms de jeugdarts bij uitgenodigd.
Externe zorgverleners en instanties waar het GVC mee samenwerkt:
De Ouder en kindadviseur
De jeugdarts
De jeugdverpleegkundige
De leerplichtambtenaar
Begeleiding bij langdurig ziekte
Ouder en Kind Adviseur (OKA) Spirit/OKT
De OKA helpt jongeren en gezinnen die problemen hebben met opgroeien en opvoeden. De begeleiding is gericht op het tijdig voorkomen en signaleren van problemen die de voortgang van het leerproces kunnen belemmeren, dit ter voorkoming van schooluitval. De voornaamste taak is echter het voeren van gesprekken met leerlingen (en hun ouders/verzorgers) die in aanmerking komen voor extra hulp. Het betreft hier een korte hulpverlening gericht op screening en doorverwijzing. Als het nodig is, gaat de OKA op huisbezoek. Indien doorverwijzing naar externe instanties nodig is, helpt de OKA bij het leggen van contact.
De aanmelding en doorverwijzing vindt plaats via de zorgcoördinator die eerst toestemming aan ouders vraagt. Ouders en leerlingen kunnen ook op eigen initiatief contact met de OKA opnemen in hun eigen wijk.. De OKA maakt deel uit van het Ouder- en Kindteam (OKT). In de uitvoering werkt de OKA samen met de zorgcoördinator, de leerjaarcoördinatoren en de mentoren. Ouders kunnen overigens aangeven dat ze niet willen dat de inhoud van de begeleiding met school gedeeld wordt. In dat geval weet school alleen dat de OKA een kind of een gezin in begeleiding heeft.
De Jeugdarts
De aan de school verbonden jeugdarts van de GGD wordt ingeschakeld bij voorkomende medische en psychiatrische problemen van de leerlingen. Leerlingen kunnen worden opgeroepen wanneer er sprake is van ziekteverzuim van meer dan twee weken, drie verzuimmeldingen binnen twee maanden of zorgwekkende signalen. De jeugdarts maakt deel uit van het Ouder- en Kindteam (OKT).
De jeugdarts kan ouders en leerlingen oproepen.
De jeugdarts stelt vast in hoeverre de klachten ziekteverzuim rechtvaardigen.
De jeugdarts geeft school advies over hoe om te gaan met het verzuim van de leerling.
De jeugdverpleegkundige
De jeugdverpleegkundige van de GGD neemt jaarlijks in alle tweede en vierde klassen een vragenlijst af gericht op het sociaal-emotioneel welbevinden van de leerling “Jij en je gezondheid”. Er worden vragen gesteld over lichamelijke en psychosomatische klachten en over sociale en emotionele aspecten. De verpleegkundige heeft een gesprek met iedere leerling waarin de gezondheid en het welbevinden van de leerling wordt besproken. Ouders wordt van tevoren gevraagd om toestemming middels een brief die naar huis gestuurd wordt. Leerlingen kunnen ook zelf op de schoolarts of schoolverpleegkundige een beroep doen. Bij gesignaleerde problemen of bijzonderheden krijgen ouders bericht. Ook de jeugdverpleegkundige maakt deel uit van het Ouder- en Kindteam (OKT).
De leerplichtambtenaar
De leerplichtambtenaar wordt door de leerjaarcoördinatoren, verzuimcoördinator of coördinator passend onderwijs op de hoogte gebracht wanneer er sprake is van ongeoorloofd verzuim of zorgwekkende afwezigheid van een leerling. School heeft ook de wettelijke verplichting om dit te doen. De leerplichtambtenaar adviseert en ondersteunt de school bij het vinden van passend onderwijs bij schooluitval en hij participeert in het OPO wanneer dit nodig is.
• De leerplichtambtenaar zal indien nodig de jeugdarts en/of de ouder -en kindadviseur inschakelen.
• De leerplichtambtenaar neemt contact op met ouders en leerlingen bij luxe- signaal en beginnend verzuim o.a. bij vaak te laat komen.
• De leerplichtambtenaar heeft geregeld overleg met de verzuimcoördinator en een keer in de vier weken een overleg met de zorgcoördinator over zorgelijk verzuim.
• De leerplichtambtenaar neemt een gemotiveerde beslissing bij aanvragen van meer dan 10 dagen verlof.
Begeleiding bij langdurige ziekte
Wanneer er sprake is van langdurige ziekte kunt u contact opnemen met de zorgcoördinator. Zij zal voor de nodige vervolgstappen en begeleiding zorgen.