Cultuurdagen juli 2023
Vorige week vonden de laatste drie cultuurdagen van dit schooljaar plaats. De dagen stonden in het teken van Kunst & Culturen. Een thema waar wij op verschillende manieren schoolbreed aandacht aan hebben gegeven. Zo hebben de tweedeklassers zich verdiept in rituelen en culturen op het Afrikaanse continent via dans en djembésessies. De derdeklassers zijn aan de slag gegaan met Azië in verschillende contexten. Van Aziatische zangtechniek en contemporaine dans tot het bewerken van stoffen via de Indonesische Batik-techniek.
De vijfdeklassers zijn op zoek gegaan naar interculturele identiteit en ons koloniale verleden via een rondwandeling langs openbare kunstwerken en aansluitend een keramiekworkshop in de Bijlmer. De volgende dag hebben zij kennisgemaakt met percussie en Capoeira: een Braziliaanse acrobatische vechtdans ontstaan in Afrika en verder ontwikkeld op de plantages in Brazilië ten tijde van de slavernij.
Voor alle acht klassen van de vierde jaarlaag hadden we een speciaal keuzeprogramma samengesteld waarin jeugd-, sub- en eetculturen centraal stonden. Er waren drie routes samengesteld die elk weer onder waren verdeeld in verschillende groepen:
- Hiphop/danceroute
- Moderoute
- Smaakroute
In de Hiphop/danceroute draaide het om jeugdculturen en de invloed van de hiphop op muziek, beeldende kunst, tekst, dans en ondernemerschap. Er waren workshops Urban Dance, Spoken Word, Dancetracks maken en Graffiti bij Museum Straat. Bij de Moderoute gingen we vooral dieper in op duurzaamheid, identiteit en de sociaal-culturele betekenis van mode, textiele vormgeving en ambachtelijkheid. Er is gewerkt aan een gezamenlijk wandkleed bij Atelier de Steek, en er zijn batik-vlaggenlijnen gemaakt in Museum Het Schip die doen denken aan de Tibetaanse gebedsvlaggetjes. Ook kwamen diverse technieken aan bod tijdens de workshops bij MK24 en Nowhere. De Smaakroute, tenslotte, was erop gericht het belang van voedsel in het verleden, heden en de toekomst aan de kaak te stellen. Van een wildplukwandeling in Noord, mèt koken, een bezoek aan het moderne Aquaponics Lab, culturele identiteit bij buurthuis de Meevaart waarbij verschillende soorten hoemoes werden gemaakt tot de Italiaanse eetcultuur in de Slowfoodles. Het religieuze aspect van eten kwam aan bod in het Joods Cultureel Kwartier.
Zie deze link voor een beschrijving van de activiteiten voor de vierdeklassers.